Samochód służbowy w pracy w Niemczech

·

·

Samochód służbowy w pracy w Niemczech. Co z podatkami? Co z rozliczeniem podatkowym? Całkowicie wolnym od podatku jest zapewnione przez pracodawcę miejsce postojowe w garażu (podziemnym) dla samochodu służbowego. Ale to właśnie samochód służbowy jest wśród pracowników najbardziej pożądanym dodatkiem do wynagrodzenia. Wszystkie koszty samochodu pokrywa (zazwyczaj) pracodawca, a pracownik płaci podatek:1

• 1% miesięcznie od ceny katalogowej brutto samochodu

• 0,03% za każdy przejechany kilometr do pracy (alternatywnie 0,002% przy rozliczeniu dziennym)

Przyjmijmy przykład pracownika, który otrzymał od swojego pracodawcy samochód służbowy z ceną katalogową brutto 60.000 euro. Odległość z domu do biura, czyli pierwszego miejsca pracy pracownika, wynosi 15 kilometrów.

• 1% od 60.000 euro = 600 euro

• 0,03% × 15 kilometrów × 60.000 euro = 270 euro

• = 870 euro × podatek dochodowy od osób fizycznych (pozostańmy przy 30%)

• = 261 euro podatku odprowadzonego co miesiąc przez pracownika.

Jeśli pracownik jeździ do swojego pierwszego miejsca pracy rzadziej niż przez 15 dni w miesiącu, bardziej opłacalne staje się obliczenie według stawki dziennej 0,002% niż według stawki kilometrowej 0,03%, ponieważ 15 × 0,002% = 0,03%.

Odnosząc się do naszego przykładowego pracownika:

• 1% od 60.000 euro = 600 euro

• 0,002% × 15 kilometrów × 14 dni × 60.000 euro = 252 euro

• = 852 euro × 30% podatku od osób fizycznych 

• = 255,60 euro podatku odprowadzonego co miesiąc przez pracownika.

Widać więc na tym przykładzie, że zastosowanie reguły 0,002% przyniosło, nawet jeśli niewielkie, oszczędności podatkowe.

Pracownik wykonujący wyłącznie pracę zdalną, nie musi przynajmniej płacić podatków za przejazdy między domem a pierwszym miejscem pracy.

Jak nie płacić podatku za samochód w Niemczech?

Aby uniknąć płacenia podatku również z tytułu użytkowania samochodu do celów prywatnych, pracodawca może zakazać prywatnego użytkowania pojazdu w umowie o pracę. Ale jest to możliwe tylko wtedy, gdy pracownik nie wykonuje żadnych przejazdów prywatnych. I jest to dopuszczalne tylko w absolutnie wyjątkowych przypadkach.

Gdy samochód jest używany głównie do celów służbowych, warto prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, zamiast dokonywać obliczeń za pomocą stawki 1%. Ustala się wtedy „rzeczywiste” koszty pojazdu (raty leasingowe, koszty paliwa, koszty ew. napraw itd.) i dzieli je zgodnie ze stosunkiem między przejazdami służbowymi a prywatnymi.

Przyjmijmy inną sytuację, mianowicie że samochód służbowy generuje roczne koszty w wysokości 9.000 euro, przy czym pracownik używa go do celów prywatnych tylko w 15% = 1.350 euro rocznie.

Prowadząc ewidencję przebiegu pojazdu, pracownik odprowadza podatek od kwoty 112,50 euro, co przy stawce podatkowej dla osób fizycznych wynoszącej 30% stanowi tylko 33,75 euro podatku.

Urzędy skarbowe mają jednak bardzo rygorystyczne wymagania dotyczące prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, która nie może zawierać żadnych luk albo wprowadzanych zmian. Z tego powodu pracodawcy niechętnie się zgadzają na jej prowadzenie. W międzyczasie powstały legalne oprogramowania do prowadzenia ewidencji pojazdu, które instaluje się poprzez gniazdo OBD w samochodzie służbowym. Oprogramowanie działa we wszystkich samochodach z silnikiem diesel wyprodukowanych od 2004 roku oraz samochodach z silnikiem benzynowym wyprodukowanych od 2001 roku.

Pracownik może również korzystać z samochodu elektrycznego lub hybrydowego zamiast klasycznego samochodu spalinowego, o ile pracodawca zaoferuje taki rodzaj pojazdu. Wtedy pracownik zaoszczędzi jeszcze więcej podatków. Co prawda zasada 1% lub 0,03% nadal obowiązuje, lecz na obniżonej podstawie wymiaru podatku: dla pojazdów typu hybryd plug-in wynosi tylko 50% (dla hybryd bez opcji ładowania zewnętrznego obowiązuje nadal podstawa 100%) oraz dla samochodów elektrycznych, których cena katalogowa brutto wynosi więcej niż 60.000 euro. I tylko 25% w przypadku samochodów elektrycznych z ceną katalogową brutto poniżej 60.000 euro.

Przykład odliczenia podatku za samochód firmowy w Niemczech

Wróćmy do naszego przykładowego pracownika, który otrzymał od pracodawcy samochód służbowy z ceną katalogową 60.000 euro brutto. Odległość z domu do jego pierwszego miejsca pracy wynosi 15 kilometrów. Ale teraz przyjmujemy, że nie jeździ samochodem z silnikiem diesel lub benzynowym, lecz

1) z napędem hybrydowym plug-in:

• obniżenie podstawy wymiaru podatku o 50%, czyli nominalnie podstawa wynosi tylko 30.000 euro.

• 1% od 30.000 euro = 300 euro

• 0,03% × 15 kilometrów × 30.000 euro = 135 euro

• = 435 euro × stawka podatku od osób fizycznych (pozostajemy przy 30%)

• = 130,50 euro podatku odprowadzonego co miesiąc przez pracownika (zamiast 261 euro w przypadku samochodu benzynowego).

2) z napędem elektrycznym:

• obniżenie podstawy wymiaru podatku do 25%, czyli nominalnie podstawa wynosi tylko 15.000 euro.

• 1% z 15 000 euro = 150 euro

• 0,03% × 15 kilometrów × 15 000 euro = 67,50 euro

• = 217,50 euro × 30% podatku od osób fizycznych

• = 65,25 euro odprowadzonego co miesiąc przez pracownika (zamiast 261 euro dla w przypadku samochodu benzynowego).

Użytkując samochód hybrydowy lub elektryczny, pracownik wciąż ma możliwość skorzystania z ww. alternatywnej stawki 0,002%, co pozwoli mu zaoszczędzić dodatkowo na podatkach. Zwłaszcza że samochody te można ładować na stacji ładowania, należącej do pracodawcy nie płacąc z tego tytułu żadnych podatków.

Jak widać, szczególnie elektryczne samochody służbowe są dla pracowników bardzo korzystne.

1Opodatkowanie prywatnego użytkowania samochodu służbowego zgodnie z § 8 ust. 2 zdanie 2 ustawy o pod. dochod. w związku z § 6 ust. 1 nr 4 ustawy o pod. doch., pismo MF z dnia 03.03.2022 – IV C 5 – S 2334/21/10004 :001 w sprawie udostępnienia samochodu służbowego pracownikom, pismo MF z dnia 07.02.2022, III C 2 – S 7300/19/10004 :001, pismo MF z dnia 05.11.2021 – IV C 6 – S 2177/19/10004 :008

Zadzwoń do mnie